Újdonság a ŠKODA-ról
2020.02.05.

RS – KÉT BETŰ, AMELY „FELVILLANYOZZA” A ŠKODA-RAJONGÓKAT

Immár több mint 45 éve "villanyozza fel" a különösen sportos ŠKODA modellek rajongóit az RS betűpár, amely a Rally Sport rövidítéseként az olyan nagysikerű versenyautók mellett, mint például a legendás ŠKODA 130 RS, 2000 óta a cseh autógyártó sorozatgyártású modelljeinek legsportosabb változatait is jelöli. A ŠKODA OCTAVIA negyedik generációja most első ízben hálózatról tölthető hibrid (plug-in hybrid) hajtásrendszerrel írja tovább az RS-sikertörténetet - húsz esztendővel az első OCTAVIA RS bemutatkozása után.
skoda.hu

Több mint 45 éve ünnepelheti RS-családjával a ŠKODA a ralifutamokon és a versenypályákon aratott sikereit, miközben sorozatgyártású RS-modelljei már az utcára is jó adag ésszerű sportosságot kínálnak. Az RS betűpár történelme 1974-ben kezdődik, ekkor használja ugyanis a gyártó első ízben a Rally Sport rövidítéseként ŠKODA 180 RS és 200 RS raliprototípusai típusjelzésében. Időközben a dinamikus rövidítés - a ŠKODA 130 RS hetvenes és nyolcvanas években aratott kiemelkedő sikereinek is köszönhetően - a versenysport legendás szinonimájává vált. 2000 óta a következetesen a sportosság jegyében született sorozatgyártású RS-modellek folytatják e sikertörténetet, és a modellpalettán azóta már az OCTAVIA RS, a FABIA RS és a KODIAQ RS is megjelent.

Mérföldkő - A ŠKODA 130 RS
A 180 RS és 200 RS raliprototípusaival folytatott sikeres tesztjeit követően 1975-ben a ŠKODA bemutatja immár rendszeres versenyzésre kifejlesztett ŠKODA 130 RS modelljét. A sorozatgyártású ŠKODA 110 R műszaki alapjaira épülő kétajtós kupé tömege az alumíniumból (tető és az ajtók külső burkolata) és üvegszál-erősítésű műanyagból (GRP) (sárvédők és első fedél) készült karosszériaelemek jellemezte, következetes könnyűszerkezetes építés eredményeképpen mindössze 720 kilogramm, és valódi sikermodellé lép elő. A hátsókerék-hajtású versenygépet 140 lóerős, 1,3 literes motor hajtja, és egészen 1983-ig számos sikert arat a nemzetközi rali- és pályaversenyeken. 1977-ben a 130 RS a legendás Monte Carlo ralin végez kategóriája első két helyén, de az Akropolisz ralin is diadalmaskodik, a versenypályán pedig 1981-ben a túraautó-Európa-bajnokságban ünnepelhet összesített győzelmet.

Sorozatgyártású sztár - a ŠKODA OCTAVIA RS
2000-ben OCTAVIA WRC versenyautójával a ŠKODA a rali-világbajnokságon is megjelenik, és ezzel párhuzamosan első ízben szériamodellhez is használja az RS rövidítést. A betűkombináció azóta az egyes modellsorozatok legsportosabb változatát jelöli, amelyek tökéletesen ötvözik a vezetés élvezetes élményét a ŠKODA-modellek immár hagyományos praktikumával. Az időközben különösen sikeressé vált termékcsalád első modelljeként húsz évvel ezelőtt a ŠKODA OCTAVIA RS érkezik, a sportos menetteljesítményekről ekkor 1,8 literes, 132 kilowattos (180 LE), turbófeltöltésű motor gondoskodik. Az újdonság eleinte csak lépcsőshátú kivitelben kapható, de egy évvel később már COMBI változatban is megjelenik a kínálatban, és 2005-ig több mint 17 600 példány készül belőle. A második generációs OCTAVIA RS orrában 147 kW (200 LE) teljesítményű 2.0 TFSI benzines aggregát vagy első ízben dízelmotor fejti ki tekintélyes erejét. A 2.0 TDI teljesítménye 125 kW (170 LE), karosszériaváltozatokként pedig továbbra is a lépcsőshátú és a COMBI áll rendelkezésre. Együttesen több mint 87 800 példányuk gördül le a szerelőszalagról, az OCTAVIA RS így már második generációjában átlépi az összesen százezer darabos legyártott mennyiséget.

 

forrás:skoda.hu